Vorniceneanul

Bine aţi venit!



Meniu

Eşti aici: Prima pagină // Fapte recente // DIN NOU DESPRE ÎNVĂȚĂMÂNTUL VORNICENEAN

DIN NOU DESPRE ÎNVĂȚĂMÂNTUL VORNICENEAN

DIN NOU DESPRE ÎNVĂȚĂMÂNTUL VORNICENEAN
Florin-JâjâieInterviu cu domnul profesor, director coordonator, Florin Jijie
Autor, prof. Teodor Epure

-Domnule director, clopoțelul a anunțat din nou sfârșitul anului școlar. Sunetul lui răscolitor, grav și mai puțin prelung a pătruns prin pereții claselor, prin uși și s-a oprit în inimi. Elevii și-au luat ghiozdanele multicolore și rechizitele sfidător de scumpe și au plecat în vacanță. Se despart un timp de școală, de maica lor bună dar vor purta în suflet nostalgia clipelor frumoase. A sosit deci momentul bilanțului, când se trage linie și se fac socotelile. De aceea, vă rugăm să ne spuneți care sunt rezultatele la învățătură ale elevilor școlii vornicenene la sfârșitul acestui an școlar?

-Întâi de toate, vă mulțumesc pentru atenția pe care o acordați învățământului vornicenean. Într-adevăr, evaluarea rezultatelor la finele anului școlar este parte integrantă a procesului de învățare-predare, furnizoarea de informații necesare desfășurării optime și autoreglării acestui proces. Datorită efortului zilnic al elevilor și al cadrelor didactice, rezultatele la învățătură sunt deocamdată bune. În anul școlar 2011-2012, în învățământul primar au fost înscriși în cataloage un număr de 285 elevi, au promovat 284, un singur elev a rămas repetent. Aceasta nu înseamnă că nu mai există și unele goluri, pe care trebuie să le înlăture în următorul an. La învățământul gimnazial au fost înscriși 325 elevi din care au rămas corigenți și repetenți 12 elevi.

-După cum ați mărturisit, există decalaje în pregătirea curentă a elevilor. Sunt elevi care pot face față și alții care nu pot face față ritmului de instruire. Cum s-a procedat pentru înlăturarea acestora ?

-La clasele primare învățătorii lucrează cu elevii diferențiat, pe grupe valorice iar la clasele gimnaziale profesorii își desfășoară activitatea în așa fel încât fiecare elev să aibă o contribuție la activitatea susținută în clasă, indiferent de capacitatea sa intelectuală.

-Sunt câțiva ani de când Școala Generală din Dealu Crucii a fost lichidată iar elevii urmează cursurile la școala din centru. Puteți să ne spuneți care au fost avantajele pentru elevi ? Au existat și avantaje materiale ?

Elevii nu mai sunt nevoiți să-și desfășoare activitatea în clase simultane, unde cadrul didactic trebuia să înjumătățească timpul acordat fiecărui elev. Aceștia beneficiază de condiții optime pentru dezvoltarea lor intelectuală și fizică, fiind îndrumați și educați de către cadre didactice bine pregătite și cu multă experiență la catedră. Din punct de vedere financiar, este un câștig deoarece în deplasarea cu microbuzul școlar se cheltuiește lunar până la 2000 lei, iar pentru salariile profesorilor s-ar cheltui aproximativ 10.000 lei (adică o sută de milioane de lei vechi).

-Legea nouă a învățământului prevede înființarea clasei pregătitoare la orașe și sate. Sunt asigurate condițiile materiale și pedagogice pentru buna ei desfășurare ? Câte clase sunt programate la nivelul comunei ?

-La nivelul comunei vor funcționa două clase pregătitoare : una la Școala nr. 1 Vorniceni (actuala Școală nr. 3) și o clasă la Școala ”Prof. Octavian Ionescu” ; ambele clase vor avea un număr de 44 elevi. Vreau să menționez că rețeaua școlară din Vorniceni a fost modificată conform Legii 1 / 2011, astfel Școala nr. 3 devine de la 1 septembrie 2012 Școala Gimnazială nr. 1 Vorniceni, Școala nr. 1 devine Școala Gimnazială ”Prof. Octavian Ionescu”, Școala nr. 2 este temporar închisă din lipsa efectivelor de elevi, acolo rămânând Grădinița cu program normal nr. 2 iar la Dealu Crucii, școala se va numi Școala Primară Dealu Crucii. În satul Davidoaia nu va exista școală. Pentru clasele pregătitoare sunt asigurate condițiile materiale necesare pentru buna desfășurare a activităților acestora. Programul se va desfășura în intervalul orar 8-12 iar instruirea va fi făcută de două învățătoare cu o vastă experiență la catedră (Sîrbu Maricela și Mihai Marinela).

-Ce concluzii se pot trage din experiența acestui an școlar în legătură cu aplicarea noii legi a învățământului ?

-Pot spune că activitatea din școală s-a desfășurat normal. Indiferent de legile care s-au pus în aplicare, cadrele didactice și elevii au urmat ritmul normal de învățare, neexistând perturbări ale modului de lucru. Legea 1 / 2011 se aplică gradual. Ca noutăți, pot aminti : titularizarea la nivel de unitate, examenul de definitivat la nivel național, constituirea corpului experților în management, introducerea funcției de profesor în învățământul primar precum și a funcției de profesor mentor.

-Ca director de școală v-ați însușit o adevărată cultură managerială, o adevărată pregătire profesională și pedagogică. Cum s-au aplicat aceste calități la diversitatea problemelor din învățământul actual, în contextul noii legi a învățământului ?

-Vă sunt recunoscător pentru aceste cuvinte frumoase, dar deocamdată cred că mai am încă multe de învățat. Activitățile zilnice din școală implică pentru un manager un efort intelectual și fizic deosebit deoarece se confruntă mereu cu diverse probleme : pedagogice, administrative și economice. Aceste probleme există întotdeauna, indiferent ce legi sunt, se schimbă doar unghiul de abordare.

-Formarea personalului didactic și perfecționarea lui este o problemă-cheie a școlii contemporane, centrul unui program de reformă în sistemul de învățământ, premisă esențială a calității în educație. Cum ați rezolvat această problemă ?

-Întregul corp didactic este interesat de îmbunătățirea activității școlare și extrașcolare. Acest fapt duce la continua perfecționare a activității acestora : sunt înscrise la obținerea unor grade didactice, participă la cursurile organizate de Casa Corpului Didactic, susțin lecții model în cadrul comisiilor metodice și a cercurilor pedagogice, sunt corespondenți ai site-urilor de profil pe internet.

-Societatea contemporană încredințează educatorilor noi funcții, pe lângă cele tradiționale, cum ar fi: consilierea pedagogică a părinților, consilierea elevilor cât și funcții de cercetare și inovare în învățământ. Întrebarea este, cum s-au pus în practică aceste noi deziderate ?

-Fiecare învățător și profesor diriginte își face datoria așa cum prevede fișa postului. Comunicarea între cadre didactice și elevi este cheia reușitei în educație. Atunci când colegii mei, prin profesionalism și devotament ajung la sufletul copiilor, a părinților, dezvoltă o atitudine pozitivă pentru școală. Pentru o educație sănătoasă a copiilor, părinții și-au dat seama că munca profesorilor trebuie susținută în continuare în viața de zi cu zi, nu numai în cele câteva ore în care au loc cursurile școlare. Daca părinții văd în educator un partener adevărat, atunci acesta va avea o implicare profundă în viața clasei și implicit a școlii, participând la toate acțiunile curriculare organizate de școală.

-Cum evaluați rezultatele de la testele naționale și prin prisma lor, nivelul școlilor gimnaziale din Vorniceni ?

-Ținând cont de faptul că notele de la evaluarea națională nu au o pondere decisivă în vederea admiterii la liceu, elevii au tratat acest examen cu mai puțin interes, iar acest lucru s-a reflectat în rezultatele pe care le-au obținut. Evaluarea națională din acest an a avut rezultate mai slabe decât în anii precedenți, cu toate că s-a făcut pregătire, ca și în ceilalți ani. Noutatea din acest an a fost din punct de vedere organizatoric și anume, existența camerelor de supraveghere video din sălile de examen.

-Ce considerați că este hotărâtor pentru realizarea clară, eficientă, a orientării școlare și profesionale?

-În primul rând, o evaluare corectă a potențialului fiecărui elev, descoperirea în timp a calităților cu care acesta este înzestrat și îndrumat spre perfecționarea deprinderilor specifice. Nu toți elevii sunt dotați cu același tip de inteligență, de aceea, sunt orientați spre diferite școli unde pot să se dezvolte profesional și social.

-Cum apreciați relațiile directorului de școală cu autoritățile locale ?

-Am asigurat școala de sprijinul Primăriei și al Consiliului Local, colaborez foarte bine cu medicul de familie, care asigură primul ajutor elevilor școlii noastre, am relații de colaborare și cu șeful Poliției vornicenene.

-Dacă absenteismul a fost la ordinea zilei în școlile din Vorniceni și dacă aveți o evidență a elevilor din clasele a IX-a și a X-a la unele licee din județ și care au absentat în cursul acestui an școlar, care sunt cauzele, ce măsuri a luat conducerea școlii pentru diminuarea acestui fenomen?

-Absențele unor elevi se datorează faptului că sunt reținuți de părinții lor la unele munci agricole. Rata absenteismului la noi este scăzută, în comparație cu media pe județ. Elevii sunt îndrumați să urmeze cursurile unui liceu pentru a avea mai multe oportunități în viață, dar din nefericire, sunt copii care părăsesc de timpuriu viața școlară, fie din motive economice, fie din alte motive. Deocamdată nu avem o evidență a celor care nu urmează cursurile unui liceu. Fiecare elev din clasa a VIII-a, împreună cu familia, hotărăște ce va face în continuare, ce drum își va alege în viață.

-Cunoaștem că în anul școlar 2011-2012 a avut loc reparația capitală a Școlii generale nr. 3. Din ce fonduri s-au executat aceste lucrări, valoarea lor și ce anume s-a efectuat ? Sunteți mulțumit de calitatea lucrărilor ?

-Reabilitarea localului Școlii cu clasele I-VIII nr. 3 s-a realizat din fonduri europene, banii fiind gestionați de Consiliul Județean Botoșani. Valoarea lucrărilor efectuate se ridică în jurul sumei de 16 miliarde lei vechi. Au fost consolidate fundația și etajul, a fost schimbat acoperișul, a fost extins corpul de clădire care cuprinde toaletele elevilor și ale cadrelor didactice, a fost amenajat accesul în unitate pentru persoanele cu handicap locomotor, a fost reparată stația de epurare, au fost realizate izolarea termică, sistemul de încălzire și finisajele exterioare ale clădirii. Tot prin acest proiect școala a fost dotată cu mobilier și table noi. Calitatea lucrărilor este foarte bună iar constructorul are un renume atât în județ cât și în țară. Profit de această ocazie ca să mulțumesc părinților că au acordat un sprijin moral școlii, au acceptat programul și locațiile în care au fost desfășurate cursurile pe perioada șantierului, mulțumesc cadrelor didactice pentru efortul depus în vederea desfășurării activităților școlare.

-În încheiere, vă invităm ca în viitor să faceți cunoscute realizările școlare prin intermediul publicației on line ”Vorniceneanul” și vă rugăm să ne spuneți ce le doriți partenerilor dumneavoastră educaționali cu ocazia vacanței de vară ?

-Le doresc tuturor elevilor, cadrelor didactice, părinților, membrilor comunității locale multă sănătate, putere de muncă, vacanță și concediu plăcut!

Etichete: , ,

1 comentariu la acestă însemnare

  1. Aurel Sirbu spune:

    Inca un popas placut din”letopisetul ”tarii noastre Voniceni despre scoala ,dascali prezent si viitor Cartea ramine deschisa ….

Lasă un comentariu

Drept de autor © 2009-2015 Revista Vorniceneanul.Toate drepturile rezervate.

Revista Vorniceneanul foloseşte cu mândrie platforma de publicare Wordpress.